Med 1900-talets intåg så började möbelsnickarna åter att intressera sig för den gustavianska stilen och den “nygustavianska” stilen är på modet. Man kopierar tidigare favoriter varför det till exempel finns en kopierad Hauptbyrå på Mårbacka, Selma Lagerlöfs barndomshem. Nu kliver Carl Malmsten in händelsernas centrum.
Carl Malmsten kommer att bli en av Sveriges ledande möbeldesigners under 1900-talet. Han är chef för NK:s möbelavdelning och förser varuhuset med möbler som han själv formger, möbler inspirerade av den gustavianska stilen. Malmsten ritar också möbler till många av de nya ståtliga byggnaderna som ser dagens ljus i början av 1900-talet, till exempel Stockholms Stadshus, Stadsbiblioteket och Konserthuset.
Men det är inte bara den gustavianska stilen som inspirerar utan för Malmsten så är det viktigt att vårda tradition och hantverk och att att basera möbelsnickerierna på lokala råvaror. Skansen och Nordiska museer är viktiga källor till kunskap men också naturen inspirerar; han älskar blommor och beger sig gärna ut i naturen på egen hand. Han utgår från människan i sin formgivning och skapar mjukt rundade möbler – i naturen finns inga skarpa kanter menar han.
Malmsten har senare kommit att kallas “den nygamla möbelkonstens grundare i Sverige” och än in i 2000-talet så är han aktuell; hans möbler påminner människan om behovet av vila och att njuta av nuet, precis så som han själv ville leva.
Malmsten vill att en bred publik ska ha tillgång till hans möbler, att de säljs till rimliga priser. Då man under 1920-talet talar om vackra vardagsvaror så tänker man ofta på Malmstens nätta och eleganta möbler såsom pinnstolen Lilla Åland. Stilen för de enkla vardagsvarorna kommer att kallas “nyklassicism” men för de Skandinaviska länderna så skapas uttrycket “Swedish Grace”, den Skandinaviska versionen av Art Deco.